25 مه 2022- محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه میشیگان، دریافتند که مردان دریافت کننده ی یکی از دو داروی خوراکی رایج برای سرطان پیشرفته ی پروستات، که همچنین برای درمان بیماری خود تحت هورمون‌درمانی هستند، نسبت به بیمارانی که فقط هورمون درمانی دریافت می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات متابولیکی یا قلبی عروقی می باشند.

خطر بستری شدن در اورژانس یا بیمارستان به دلیل دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی در بیمارانی که داروی abiraterone مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که فقط تحت هورمون درمانی بودند، 1.77 برابر بیشتر بود. خطر ابتلا به این مشکلات در افرادی که انزالوتامید دریافت می کردند، 1.22 برابر بیشتر بود.

احتمال مراجعه به پزشک برای ویزیت سرپایی برای حداقل یکی از این بیماریها، در بیمارانی کهabiraterone  مصرف می‌کردند در مقایسه با بیمارانی که abiraterone دریافت نمی‌کردند، بیشتر بود اما در مورد مصرف داروی انزالوتامید اینطور نبود.

در کارآزمایی‌های بالینی، ابیراترون و انزالوتامید هر دو نسبتاً بی‌خطر بودند، اما نگرانی‌ها مبنی بر اینکه جمعیت بیمارانی که در کارآزمایی‌ها شرکت می‌کنند، متفاوت از بیمارانی هستند که در محیط‌های واقعی زندگی می‌کردند، محققان را بر آن داشت تا نگاهی دوباره به اثرات این داروها بیاندازند.

به عنوان مثال، این تحقیق به طور انحصاری بیماران دارای بیمه درمانی مدیکر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و اکثر مردان مورد مطالعه به طور قابل توجهی مسن‌تر از افرادی بودند که در کارآزمایی‌های بالینی این داروها حضور داشتند.

دکتر Lillian Y. Lai، نویسنده اول این مطالعه و پژوهشگر انکولوژی اورولوژی در پزشکی میشیگان، گفت: بیمارانی که در کارآزمایی‌های بالینی ثبت‌نام می‌کنند معمولاً از بین سایر بیماران انتخاب می‌شوند و اغلب اوقات جمعیت بیماران را در محیط‌های واقعی روزانه منعکس نمی‌کنند. شرکت کنندگان در کارآزمایی همچنین تحت ارزیابی های ایمنی سختگیرانه ای قرار می گیرند که برخی از بیماران ما به آن دسترسی ندارند. با مطالعه ی وقایع نامطلوب در محیط‌های زندگی واقعی، می‌توانیم خطرات این درمان‌های طولانی‌مدت سرطان را بهتر درک کنیم و به پزشکان و بیماران کمک کنیم تا آگاهانه تر در مورد درمان ها تصمیم بگیرند.

از آنجایی که بیماری‌های متابولیک و قلبی عروقی توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه[1](PCPs) مورد بررسی قرار می گیرند، دکتر Lai و همکارانش مراقبت‌های تیمی را توصیه می‌کنند که شامل ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیهبرای بیماران مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته، به‌عنوان راهی برای مدیریت این خطرات بالاتر است.

دکتر Lai، گفت: با گسترش مداوم اندیکاسیون‌های آبیراترون و انزالوتامید به مراحل اولیه ی بیماری، تعداد فزاینده‌ای از مردان این درمان‌ها را برای مدت طولانی‌تری دریافت خواهند کرد. این امر به طور بالقوه دامنه مردان آسیب دیده را تقویت می کند و میزان خطرات ناشی از حوادث نامطلوب را افزایش و توجه دقیق به مدیریت این مسائل را حیاتی می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220525/Common-prostate-cancer-medications-may-increase-risk-of-serious-metabolic-or-cardiovascular-issues.aspx



[1]primary care providers